Aniball: Skvělá pomůcka nebo zbytečný strašák?

Řada žen se během těhotenství snaží svědomitě připravit nejen na miminko, ale i na samotný porod. Možná si myslíte, že to nejde, opak je ale pravdou. K takové přípravě slouží v posledních letech stále oblíbenější Aniball, který ženám pomáhá vědomě pracovat se svaly pánevního dna. Pojďme si ho nyní trochu podrobněji představit.

Aniball: Skvělá pomůcka nebo zbytečný strašák?
Fotka od xboctoba z Pixabay

Co je to Aniball?

Jedná se o drobný růžový balónek s pumpičkou, který se zavádí do pochvy. Uvnitř se pak nafukuje podle potřeby ženy, která s ním cvičí vědomé stahování a uvolňování svalů pánevního dna.

Žena si tak vyzkouší tlak, jaký ji při porodu pravděpodobně čeká, procvičí si svaly pánevního dna a protáhne si oblast hráze. To vše může dopomoci k hladšímu průběhu porodu, který se díky tomu obejde bez zbytečných zásahů ze strany lékařů. Ženy, které s Aniballem cvičí, se také s větší pravděpodobností vyhnou spontánním poraněním nebo nepříjemnému natržení či nastřižení hráze. Další výhodou cvičení se svaly pánevního dna je i prevence oslabení celé této oblasti po porodu, což zabraňuje rozvoji inkontinence.

Aniball: Skvělá pomůcka nebo zbytečný strašák?
Foto od drmax.cz

Jak Aniball funguje?

Čistý balónek dvěma stisky mírně nafouknete a zavedete jej do pochvy. Tam jej pak pomocí pumpičky ještě zvětšíme. Zpočátku se doporučuje max. 5 stisků – tak, aby ženu nic nebolelo. Měla by cítit jen tlak, který je velmi podobný tomu, který pak bude provázet porod, vůbec ale není nutné nacvičovat maximální obvod nafouknutí balónku.

Čím déle žena s Aniballem cvičí, tím víc může zvětšovat jeho objem. Lékaři se nicméně shodují, že je zbytečné měřit jeho obvod a přirovnávat jej k obvyklému obvodu hlavičky dítěte. Žena by se měla naučit především vnímat pohyby balónku nahoru a dolů, nemělo by docházet k nepřiměřenému napínání poševních svalů. To ostatně provází i nepříjemné pocity a bolest v pochvě, které by se během cvičení nikdy neměly objevovat!

Zajímavým bonusem je i to, že žena si během cvičení může vyzkoušet různé polohy a zjistit tak, která by jí při samotném porodu mohla být příjemná. Začíná se zpravidla na zádech s pokrčenýma nohama, vyzkoušet ale můžete i klek na všech čtyřech nebo podřep. Některým ženám vyhovuje ležet na boku.

Kdy je bezpečné začít se cvičením?

Aniball: Skvělá pomůcka nebo zbytečný strašák?
Fotka od freestocks-photos z Pixabay

Sáhnout po Aniballu můžete od ukončeného 36. týdne těhotenství (podle těhotenské průkazky tedy budete 37+1 tt). Můžete jej používat každý den, vždy 15-30 minut, je ale nutné zdůraznit, že každá žena je jiná a mohou se tak lišit i její potřeby. I proto je lepší, aby se žena napřed raději poradila se svým lékařem, jestli je pro ni toto cvičení vůbec vhodné.

Čeho se raději vyvarovat?

Součástí nácviku porodu může být i trénink vypuzování velmi nafouklého balónku, ten ale lékaři zpravidla nedoporučují. Při tréninku totiž nelze navodit stejné podmínky, jaké posléze nastanou při samotném porodu. Tehdy totiž tělo vyplavuje hormon zvaný oxytocin, který mimo jiné podporuje i větší pružnost svalů pánevního dna. To se při nácviku neděje, takže může dojít k nechtěnému poranění porodních cest.




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.