Co se dozvíte
V současné době už je prakticky nemožné vyhnout se digitálním technologiím a vlivu, který mají na náš život. Platí to samozřejmě i pro malé děti, které se navíc do této digitální doby už narodily. Není tak na místě je z tohoto světa násilím vytrhávat, ale naopak je naučit, jak technologie používat zodpovědně a s mírou.
Jaký vliv mají technologie na malé děti? Kdy a jak je s nimi začít seznamovat? A jak minimalizovat rizika spojená s přílišným používáním technologií? Pojďme si na tyto otázky odpovědět v dnešním článku.
Kdy je vhodný čas začít?
Děti se dnes dostávají k digitálním technologiím dříve než kdy jindy, protože jsou jimi vysloveně obklopené. Rodiče mají chytré telefony, tablety, hodinky a velké televize. Některé děti dokonce vyrůstají v tzv. chytrých domácnostech, které se dají řídit hlasovými příkazy. I tak je ale na místě na děti nespěchat.
Odborníci obecně doporučují zdržet se používání obrazovek u dětí mladších dvou let. V tomto raném období je totiž mozek dítěte v kritické fázi vývoje a největší přínos mu přináší interakce s rodiči a jinými blízkými osobami. Přílišné sledování televize či tabletu v tomto věku může bránit rozvoji jazykových dovedností a jemné motoriky.
Starší děti ve věku od dvou do pěti let už se mohou s technologiemi začít pomalu seznamovat. I u nich je ale důležité dbát na to, aby s přístroji netrávily příliš mnoho času. Doporučuje se maximálně hodina denně. A velmi důležitá je samozřejmě i kvalita konzumovaného obsahu.
Jak správně nastavit hranice?
Děti by se měly s kouzlem digitálního světa seznámit postupně a pod vaším dohledem. Odborníci se shodují, že zapojení rodičů je klíčem. Ostatně je to právě rodič, kdo vybírá obsah. Ten by měl být přizpůsobený věku dítěte a v ideálním případě by měl také podporovat jeho rozvoj. Existuje řada edukativních videí a aplikací, které v dětech probouzí kreativitu a touhu učit se. Poučné ale mohou být i pohádky.
Pamatujte, že vypnutím přístroje to nekončí. Mluvte s dětmi o tom, co viděly! Pomáhá jim to jednak lépe pochopit, co se na obrazovce děje, a jednak přenést tyto poznatky do jejich reálného světa. Vysvětlujte a ptejte se, abyste se ujistili, že děti si z té interakce něco odnesly.
Jak minimalizovat negativní dopady?
Experti i jiní rodiče se shodují, že je důležité vytvořit pevná pravidla ohledně využívání moderních technologií. Jde hlavně o to určit dětem časové limity a zároveň jim vysvětlit, kdy není vhodné technologie používat (během jídla, před spaním…).
Nejdůležitějším aspektem je ale najít rovnováhu! I když mohou technologie přinést spoustu výhod – od učení až po zábavu, existují také rizika, která nelze podceňovat. Děti, které tráví příliš mnoho času před obrazovkami, mohou mít problémy se spaním, fungováním ve společnosti nebo s fyzickou aktivitou.
Jedním z největších rizik je tzv. pasivní sledování – dítě pouze sedí před obrazovkou, aniž by se aktivně podílelo na dění. To může vést k obezitě, ale i k problémům se soustředěním a impulzivitou. Další riziko spočívá v samotném obsahu, který děti sledují. I nevinná videa na internetu mohou vést k návykům, které dítěti ubližují, proto je na místě dávat pozor na to, co dítě sleduje a jaký obsah k němu proniká. Jak se tomu bránit? Některé aplikace a služby nabízejí tzv. rodičovskou kontrolu, která omezuje přístup k nevhodnému obsahu.
Především však myslete na to, že u dětí je rozvoj motorických schopností a fantazie klíčový. Digitální svět by měl být pouze malou součástí jejich dne. Ano, je dobré s ním děti seznámit, zároveň bychom je ale měli naučit i to, že svět mimo obrazovky toho nabízí mnohem víc!