Poporodní baby blues

Péče o miminko je velmi náročná, mnohem víc, než jste si představovala. Občas se cítíte naprosto vyčerpaná, nevyspalá a psychicky na dně. Takhle jste si to nepředstavovala, chtěla jste se těšit svým krásným miminkem, užívat si společné chvíle. Místo toho přežíváte dny jako chodící nevyspalá zombie a napadá Vás, že jste špatná matka, když to ostatní matky zvládají v pohodě. Nebojte, i ony si toto v menší nebo dokonce větší míře zažily. Tyto pocity trvající i pár dní jsou naprosto normální. Jste dobrá matka, je toho na Vás někdy moc a jen ten, kdo si tím prošel, to může opravdu pochopit.

Hodně se na tomto stavu podílejí hormony, které s porodem a nástupem laktace ve velkém množstí zaplavily Vaše tělo. Jste neskutečně citlivá, jakýkoliv neúspěch či špatně volené slovo ve Vás vyvolá příval slz. Někdy brečíte naprosto bezdůvodně a ani nevíte proč.

Dalším faktorem je obrovské poporodní vyčerpání. Prožila jste si nesmírně náročné období, i když se to nezdá, těhotenství a porod tělo vysaje z živin a doslova zdevastuje. Šestinedělí představuje jen zlomek celé rekonvalescence těla matky. Trvá měsíce, než Vaše tělo načerpá zpět živiny, které jste předala svému miminku.

Jak se projevuje baby bluesdavid-castillo-dominici-freedigitalphotos-net-10072071.jpg

  • častý pláč
  • přílišná přecitlivělost
  • okamžité střídání nálad
  • úzkostlivost, podrážděnost
  • časté pocity smutku
  • vyčerpanost
  • nespavost
  • nechuť k jídlu
  • pocity, že jste špatná matka, že byste měla být šťastná a ne naopak
  • příznaky začnou kolem 3. den po porodu, nejhorší jsou po týdnu a do dalšího týdne postupně vymizí

Tento stav postihuje polovinu novopečených maminek, což opravdu není málo. Důležité je si tyto pocity včas uvědomit a zkusit si pomoci. Neřešené baby blues může po měsíci přejít do poporodní deprese.

Jak řešit baby blues

Přemýšlejte

Víte, že jste podrážděná, přecitlivělá. Místo radosti z mateřství zažíváte skepsi a úzkost. Až miminko zase usne, všechno odložte stranou, sedněte si a přemýšlejte o svých pocitech. Proč se tak cítíte? Co by Vám pomohlo? Kdo Vám nyní z okolí může pomoci? Co by Vám zvedlo náladu? Klidně si odpovědi i napište. Pokud nevíte, přemýšlejte dál. Někdy pomůže, když tyto otázky s Vámi rozebere kamarádka (nejlépe s dítětem a jistou dávkou porozumění).

Mluvte

Mluvte o svých pocitech s partnerem. Je důležité, aby věděl, co Vás trápí, co zažíváte. Už jen tím, že své pocity vyslovíte nahlas se Vám uleví a partner bude vědět, že se něco děje. Určitě si na Vás časté změny nálad a přecitlivělost všiml a možná se také cítí podrážděný. Vysvětlete mu, že ho máte stále ráda, ale prostě je toho na Vás moc. Proberte s ním, jak Vám on může pomoci, a zapojte ho do starání se o miminko. Vy získáte nějaký čas pro sebe  a on přijde na to, jaké je to být opravdu tatínkem.

Promluvte si o tom s maminkou. Je to sice už dávno, kdy Vás vychovávala, ale porod a následná péče o potomka jsou natolik mocné okamžiky v životě, že si je většinou maminky pamatují celý život.

Perfertní na rozebírání problémů a pocitů jsou kamarádky s dětmi. Jsou Vám věkově nejblíž, mají obdobné problémy a dokážou Vás pochopit. Kolikrát jedno odpoledne s kamarádkou Vám pomůže víc než několik sezení u psychologa.

Internetové diskuze (odkazy naleznete na konci článku) jsou též ideálním místem pro setkávání maminek s podobnými problémy. Zjistíte, že jste na tom oproti jiným maminkám ještě dobře. Nemusíte ani psát či odpovídat, stačí jen číst stovky příběhů maminek, které Vás přivedou na nové možnosti.

Spěte

Novorozenec spí poměrně často. Úklid, vaření nebo praní prádla počká. Pokud jste měla náročnou noc a cítíte se unavená, vykašlete na všechno. Když je partner doma, oznamte mu, že jdete taky spát, aby Vás nerušil. Pokud bude něco chtít například k jídlu, určitě to zvládne sám. Důležité je, abyste se dospala. Budete spokojenější a pro muže i miminko je důležité mít spokojenou maminku.

Hýčkejte se

Každý den aspoň na hodinu předejte miminko partnerovi. Dopředu se na přibližném čase dohodněte. Například si bude partner chtít hodinu po příchodu z práce odpočinout a Vy víte, že například od 6 do 7 hodin večer bude miminko hlídat. Oba se na to můžete psychicky i fyzicky připravit. Můžete využít partnerova času, kdy se dívá na svoje odpolední televizní noviny nebo sleduje svůj oblíbený seriál. Zkuste skoubit jeho zvyky s novou hlídací funkcí. 

V momentě, kdy předáte hlídání miminka partnerovi, nastává Váš čas. Dopředu si rozmyslete, co budete dělat a co Vám spraví náladu:

  • posezení u kafe s kamarádkou
  • vana plná horké vody
  • cvičení, aerobik
  • nakupování například pěkných bot
  • kosmetika, manikura
  • kadeřnice
  • brouzdání po internetu

Choďte na procházky

Jděte na procházku pokud možno každý den, ať s kočárkem nebo bez. Chůze venku Vám pročistí myšlenky, miminko se uhoupá a bude mít změnu prostředí.

 

V dřívějších dobách to měly matky v tomto ohledu jednodušší. Celé rodiny žily pospolu a miminko kdokoliv pohlídal, když bylo třeba. Většinou tato úloha připadla nejstarším dětem. Starší generace měly tehdy četné zkušenosti s výchovou mnoha dětí. Dnes jste na to sama. Pokud by pocity marnosti trvaly více dnů a třeba by Vás napadaly myšlenky ublížit sobě nebo dítěti, okamžitě navštivte doktora, stačí i praktického. Na konci šestinedělí se u Vás může objevit poporodní deprese nebo dokonce laktační psychóza, jedná se o vážnou nemoc, která může vážně ohrozit na životě Vás i miminko.

Zkušenosti jiných maminek


Související články